Kiwi style - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natalja - WaarBenJij.nu Kiwi style - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natalja - WaarBenJij.nu

Kiwi style

Blijf op de hoogte en volg Natalja

31 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora!

Graag wil ik jullie wat vertellen over wat ik denk dat de 'kiwi style' is. Helemaal zeker ben ik hier niet van, en er zijn diverse variaties.

Sokken. Hoe warm het ook is, sokken zijn een ding. En dan het liefst hoog opgetrokken & wit. Mag ook in je slippers.
Mutsen, zeg maar beanies? Ik weet niet zo goed hoe je dat typt. Maar een muts, hoe warm het ook is. Misschien hebben deze gasten het helemaal niet warm, omdat ze en een muts & hoog opgetrokken sokken hebben. Moet wel in combinatie met een korte broek. Het zweet stroomt letterlijk uit mn oksels, maar deze gasten lopen met sweaters, beanies maar wel korte broek.
Verschillende kleur schoenen/slippers. Een blauwe & groene sneaker, witte & zwarte slipper maakt niks. Je kan ze gewoon ruilen met je maat, voor het gave effect. Casual is ook gewoon casual, zakenmannetjes met hun cowboy blouses is niet vreemd, al zijn er wel mannen in pak gelukkig. Voor dames, maakt het eigenlijk allemaal niks uit. Jurkjes, rokken, broekpakken,broekjes zo kort als je onderbroek, i've seen it all, en dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker. Gezien het feit dat ik toch 9 van de 10 x in hetzelfde loop, tenzij mn korte broek in de was zit. De vorige keer naar Australie had ik een beetje onderpakt, veel zomer kleren mee en de eerste weken lag ik dus kou te leien, nu dacht ik veel warme kleren mee want NZ kan best koud zijn. Goed, ik heb alleen maar lekker weer gehad wat wel heel fijn is, maar 2 weken in mn barcelona broekje gaat toch vervelen. Of eigenlijk niet, maar ik kan dr best nog 1 bij gebruiken. Gelukkig hebben ze hier ook winkels.

Waar ik erg aan moet wennen is het accent. De reizigers ontdek je zo, dat duits accent blijf je toch een beetje houden. Maar het kiwi is geen gewoon engels. Eleven spreek je uit als ieliefien, de bus is een coach, fags zijn sigaretten en als ik vraag om een biertje, krijg je een pint. Fluitjes doen ze hier niet aan, drinken zal je. En drinken doet ook iedereen, overal. Zo erg dat ze alcoholvrije straten in het leven hebben geroepen. Dus zitten daar mensen met hun biertje in een bruin zakje, zodat je niet ziet dat ze alcohol drinken. Valt helemaal niet op.
Gastvrij & vriendelijk zijn ze wel allemaal. Moet ik ook nog aan wennen, dat mensen gewoon voor de leuk vragen hoe het met je gaat. Of je eten lekker is, en of je lekker aan het hangen bent. Vaak tot gevolg een klein gezellig gesprekje, en dan weer door. Fijne mensen wel, die kiwi's. En travellers ook.

Nu ben ik net in Wellington geweest, the capital. Windy Wellington. 28 graden, ja hoorrr kom maar door. Geleerd dat het te heet is voor Wellington voor de tijd van het jaar, dus de locals are melting. Ik had een superchill hotel/hostel, erg groot maar fijne ruime kamer & eigen douche, wat een luxe. Niet echt contact gehad met mn roomies, die lagen vooral te slapen maar wel wat leuke gesprekken gehad in de bar. Met een halve hollander/maori, en ik wil graag meer zien van hun cultuur. Buiten deze gast verder nog geen ervaring mee, dus we zullen zien. Wat ik erg netjes vind van de kiwi's, is dat alles ook vertaald is naar het Maori. Jullie zullen zeggen, ja dat zijn toch ook de oorspronkelijke bewoners, maar iedereen kent het verhaal van de engelsen (o.a.) die back in the days zulke culturen liever kwijt waren en landje pik konden spelen. Zijn ze inmiddels wel op terug gekomen, en de Maori cultuur word weer gerespecteerd.

Wellington dus, wat kleiner en een meer dorpsgevoel dan big city Auckland. Super leuke markten, ik hou van markten, met foodtrucks en alles draait eigenlijk om eten. Je mag ook best om 9 uur s' ochtends vette broodjes (wraps eigenlijk) kebab eten. Ik kon het niet laten om toch een stroopwafel mee te pakken. Had er 1 voor je bewaard pap, is al op sorry. Minder stoertjes ook hier, een chill waterfront waar iedereen lekker doet zwemmen en duiken en kajakken. Maar windy, wat met deze temperaturen een fijn gegeven is. Wellington is ook echt een prachtige plek, in de baai en heuvels/bergen dus ik was natuurlijk kapot na een rondje door het bos. In Nederland ga je voor de stilte naar het bos, hier voor het vogelconcert. Love it. Ook naar het Wellington museum geweest, en ben er achter gekomen dat NZ eigenlijk op alles voorloopt. Homo bars/rechten, vrouwen rechten, anti discriminatie. Ze doen hier gewoon niet zo moeilijk, be happy & have respect for everybody. Ik denk dat de Europeanen daar nog veel van kunnen leren. Aliens waren echt een ding hier, krantenartikels vol & vampieren ook. Wil je een leuke Wellington film zien, What we do in the shadows. Had ik al een keer gezien, en kwam er achter dat die hier dus is opgenomen. Ging stuk. Ik ben hier maar 3 dagen geweest, maar ik kom zeker terug!

Nu onderweg naar Queenstown! Was een beetje zenuwachtig voor de bus&vliegtocht, ben nou ook niet zo'n ervaren reiziger denk ik steeds. Peanuts, stelde echt geen kont voor. Ik word echt handig in dat reizen :D

  • 31 Januari 2018 - 15:57

    Pap:

    Hai kledingmonster, lullig van die stroopwafel waar is de tijd gebleven dat je die voor mij meenam vd markt. Als pap het zo leest kan ik er wel aarden ,iedereen lekker makkelijk en go with the floo . Aliens zag pap gisteren hier op ons park, toen je zuster uit haar casa kwam waggelen. Leuk dat je t zo gaaf vind groetjes en have fun. Pap

  • 31 Januari 2018 - 16:17

    Mamp:

    Hey pop, gaaf hoor alles wat je meemaakt, ik sprak Stef net nog, gaat helemaal goed met puk al heeft hij af en toe wel zijn buien, dinsdag mooi weer gehad nu is het weer prut, loopt iedereen met winterjassen en allemaal de zelfde schoenen aan ,trouwens hier heb je ze ook hoor de beanie's heb ze zelf zien lopen vandaag, en van die rare dingen aan je handen , handschoenen heet dat geloof ik , nou pop veel succes met je sollicitatie ik zal voor je duimen. Mam xxxxx

  • 31 Januari 2018 - 22:17

    Robin :

    Talpa!
    Wat klinkt t gaaf en wat schrijf je leuk!

    Ik ben fan van je stories dus blijf je volgen!

    Succes en have fun verder in queenstown!

    Xx robijn

  • 03 Februari 2018 - 19:44

    Lisa:

    Lieve Talpa, wat een toffe verhalen! Leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. Heel veel genieten daar!

    Dikke kus,
    Lisa

  • 16 Februari 2018 - 23:14

    Marjan:

    Hey lieve schat ik ga stuk om jou schrijfstijl, daar moet je later echt een boekje van uit gaan brengen! Wat vet dat je het zo naar je zin hebt daar! Dat neemt niemand je ooit af. Opa en oma zouden apetrots zijn dat je dit allemaal maar doet, zoals je weet wou opa koos ook de benen nemen maar is er 2x niet van gekomen. Nou dus doe jij het in hun plaats, mooi! Hier is het natuurlijk zeikweer als altijd al was er vandaag zowaar een zonnetje joehoe. Verder wacht aunti nog op foto’s haha , heel veel plezier lieve schat , take care ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 September 2018

falls falls falls

21 September 2018

New Zealand 2.0

21 April 2018

Het goede leven

15 Maart 2018

Geacclimatiseerd

21 Februari 2018

Hostel life
Natalja

Actief sinds 07 Jan. 2018
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 5493

Voorgaande reizen:

07 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: